Skip to main content
21. maj 2026

Tre unge kvinder overtager historisk fiskebutik på Omø: ”Det er med ærefrygt, ydmyghed og stor begejstring”

Verdener mødes, når de unge restauratører Anna-Ida Rosa Lumbye, Sofie Weis Johansen og Ida Torpe Thorhauge til sommer overtager forpagtningen af den foreningsejede fiskebiks, FISK, på Omø Havn. De tre unge forpagtere ser frem til at tage del i et lokalt ø-sommersamfund, holde den ansvarlige og kystnære fiskeritradition på Omø i live og være med til at skabe liv på havnen. De lokale
kræfter er begejstret for samarbejdet.

Af: FISK | Foto: PR FISK
PRESSEMEDDELELSE
Drømmen om at forpagte sit eget sommersted

De har kendt hinanden i årevis, spist og arbejdet sammen – og talt om drømmen om at åbne deres eget sted. Til sommer bliver drømmen om at være restauratører til virkelighed for Anna-Ida, Sofie og Ida, når de slår dørene op for FISK på Omø Havn. Deres erfaring i servicebranchen spænder fra kantine over bryllupscatering til fine dining.

Vi har længe vidst, at vi gerne ville forpagte en restaurant. Prøve kræfter med vores eget sted. I mødet med foreningen bag FISK blev det klart, at intet sted ville være mere oplagt at gøre sit første forsøg som restauratører end på den historiske havn på Omø, fortæller Ida.

At skabe stærke sommeroplevelser for øboere og gæster har altid været grundtanken med FISK – og den er de nye forpagtere helt med på. Det er med en særlig beundring for øens historie og lokale engagement, at de kommende forpagtere overtager nøglerne til de gule bygninger på havnen.

Anna-Ida understreger, at ølivet har sin egen forførende logik:

En ting er, at vi gerne vil lave solide madoplevelser i et køkken, vi selv bestyrer. Men hvem skal vi lave de oplevelser for – og med?

Anna-Ida fortæller, at det kommende forpagterhold før har boet og arbejdet i det danske øliv med tidligere somre brugt på Lundø, Anholt, Orø og Avernakø:

Fordi vi alle tre har haft vidunderlige oplevelser på danske småøer, var ønsket om at tage del og bidrage til et lokalsamfund fælles for vores forestillinger om en fremtidig forpagtningsaftale.

Historiske bygninger i unge hænder

De to gule huse ved den vestlige kaj på Omø Havn rummer en historie, der strækker sig over generationer af fiskere, sommergæster og sildemadder tilbage – og helt ind i den kommende danske sommer, når husene åbner for endnu en levende sommer på havnen.

Camilla Winners, som sidder i bestyrelsen for foreningen Levende Havn Omø, fortæller med begejstring om samarbejdet:

Min bedstefar grundlagde fiskebutikken tilbage i 1954. Og siden (gen)åbningen af FISK i 2020 har det stået lysende klart, at Omø har brug for en fiskebutik, som samtidig kan være et hyggeligt og samlende mødested på havnen.

Selvom fiskebutikken på Omø Havn har en lang tradition, er Camilla ikke nervøs for nye kræfter i biksen:

Det glæder mig helt vildt at kunne give dette års stafet videre til tre kompetente unge mennesker med ø-erfaring, smil og “shitloads” af energi og gåpåmod.

Sofie fortæller, at planerne for sommeren ligger klart:

Vi vil gerne være med til at skabe liv på øen og på havnen.

Ida fortsætter:

Vi drømmer om at skabe et sted, hvor lokale og sommergæster kan mødes omkring det samme bord til musik, quizzer, middage og dans.

Sofie afslutter:

Derudover ønsker vi at skabe en levende havn ved alle dage i sommeren at tilbyde frokostserveringer, snacks og have morgenmuligheder til de første på kajen. Krebsegilde, midsommerfest, grillaftener – her skal være gang i den!

 

Sæsonen indledes med et åbningsbrag d. 19. juni 2026. FISK er åben hver dag til slutningen af august.